Löpning

För bara ett år sedan skulle jag aldrig få för mig att ge mig ut och springa, inte ens jogga i allra långsammaste tempo. Jag har aldrig gillat att springa och har fått ont i benen och fått håll efter bara några minuter. På högstadiet hatade jag idrottslektionerna som tillbringades i elljusspåret. Jag sprang de första 3 minuterna och sen gick jag resten av varvet. Ända gångerna jag gillade att springa var på fotbollsplanen, men då hade man ju en anledning till att springa och kämpa.

Nu däremot, har löpningen blivit något som jag älskar. Det började i agusti förra året när jag gav mig ut och joggade en liten runda som då tog runt 20 minuter, idag skulle jag nog ha den avklarad på 10.. Jag hade inga avsikter med den joggingrundan utan jag gav mig bara ut av ren impuls. När de 20 jobbiga minuterna var avklarade kom det en sån otroligt skön känsla genom hela min kropp och jag var glad resten av dagen. Den där känslan gjorde att jag nu ger mig ut och springer 3-5 gånger per vecka, för att det är så underbart!

Löpning är en extremt härlig träningsform, den ger snabba träningsresultat och är en bra motionsform om man vill förlora några kilon eller hålla sig i form. Kroppen mår också bra av löpningen och jag har bland annat blivit av med ryggont sedan jag började att springa.

När jag väl hade börjat och kommit igång så blev jag alltså fast i denna träningsform. Har jag haft uppehåll mer än några dagar kryper det i benen på mig och jag riktigt längtar efter att få ge mig ut. Detta trodde jag alltså aldrig för ett år sedan, men vill man så går det!!

Kommentarer
Postat av: Sophie

sorry för sent svar men jag tar studenten den 16 juni. Utspringet i nrkpg är kl 15 och firandet här på karlslund blir väl runt 6 tiden. ( Ni kommer få inbjudningskort hemskickat vart efter.. ;) )



Känner igen mig i det du beskriver. Tyckte inte heller om att springa förut, men så förra våren testade jag att springa en liten runda och det kändes så bra att jag nu föredrar den träningsformen av allt annat ;)

2011-03-14 @ 16:17:53
URL: http://sophiesdrawings.blogg.se/
Postat av: IF

Emma! Det är otäckt, men så där var det för mig när jag började jogga en gång tiden. Jag hatade också att springa innan jag började. Efter en löparrunda kunde man knappt bärga sig tills man får ge sig ut igen! Både stress och ryggont är det bra för. Tyvärr har jag kommit ifrån det, men jag hoppas hela tiden på att jag ska komma igång igen, och det ska jag..... Kram faster

2011-03-15 @ 19:29:14
Postat av: Emma

Ja man blir helt enkelt fast när man kommit igång :) Ja men det är klart att du kommer att komma igång igen! Bara säg till när du känner dig redo att börja så kommer jag och sällskapar :)

2011-03-16 @ 10:25:57
URL: http://tusenfot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0